Over Liselore de kunstenares

Liselore heeft sinds 2013 LiLo Ceramics opgebouwd tot een bloeiend bedrijf met verkooppunten over de hele wereld. Liselore heeft hier 10 jaar lang heel veel tijd en energie in gestoken maar voelde dat het tijd werd om zich verder te ontwikkelen. Liselore had hierbij vooral behoefte aan verdieping en op zoek te gaan naar haar kunstzinnige en poëtische kant. De tentoonstelling ‘MA 間 Embrace the Space’ was het startpunt naar vrijer werk. Japanse kunst is een grote inspiratie voor Liselore. Als hobby doet ze aan Ikebana (Japanse bloemsierkunst) en ervaart veel overlap met hoe ze omgaat met haar keramiek. De flow in de lijnen, de kunst van het weglaten maar ook de meesterschap van het manipuleren. Ook het poëtische aspect van de Japanse kunst en taal is wat haar bracht tot de nieuwe Diffluence serie. Hierbij gaan haar werken op in de omgeving en gaan de dialoog aan met de natuur waar ze zo van houdt. Een eerder thema waar ze mee werkte: ‘de vergankelijkheid’, past naadloos binnen de Wabi Sabi traditie. Het toepassen van gevonden grondstoffen voor haar glazuren is iets waarbij ze al eerder experimenteerde (Kunst installatie disposability) en wat ze meeneemt in dit werk. Hierdoor krijgt haar werk een diepere laag omdat de glazuur indirect vertelt over Liselore’s herkomst en leefomgeving. 


Liselore de kunstenaar wordt gedragen door Liselore de ambachtsvrouw. Alleen door hoge technische vaardigheid is het mogelijk om zo dun te draaien en de klei te laten bewegen zoals Liselore wil. Het zijn geen toevalstreffers of foutjes maar een zoektocht naar de perfecte balans in de beweging. Dat geldt ook voor de vazen die ze maakt voor de Hemisphere Signatures. De rafelige openingen zijn bewust gecreëerd omdat deze imperfectie meer spanning geeft aan de vorm. Zoals het echte leven…